En fornøyd lærer

Lage kopi – Lage en kopi av KI i Randabergskolen

Opprette webhotell og WordPress hos Domeneshop

Gå til www.domeneshop.no, klikk på «Les mer» under «Web medium», og så «Bestill nå» under «Medium».

Hvis du ikke har et domene hos Domeneshop må du ordne det ved å klikke på «Bestill webhotell til nytt domene».

Nå må du finne et ledig domenenavn som du vil bruke til tjenesten du setter opp. Dette må du finne på selv. Husk at domene du kjøper her er et «grunndomene». Dette et navn som randabergskolen.no eller tenkemotoren.no, og så kan (må) du legge til et prefix før dette senere, som for eksempel ki.randabergskolen.no.

Klikk deg videre til du må «Velg tjenester». Her klikker du på «Webhotell Medium» til kr 29,-/mnd, så sant du ikke vet at du har bruk for noe annet.

Neste steg er å opprette en brukerkonto / et kundeforhold hos Domeneshop. De sender ut faktura, både via epost og EHF, så dette er enkelt å bruke i en kommune. Fyll ut aktuelle felter med de opplysningene som er rett for deg.

Deretter må du gjøre en hurtig WordPress-installasjon. Gå inn på webhotell-siden i Domeneshop. Lag en domeneadresse til nettstedet, om du ønsker noe annet enn www før domenenavnet ditt. Opprett så én MySQL-database. Viktig – Du må også endre PHP fra 8.2 til 8.1. Nå kan du gjennomføre en hurtiginstallasjon av WordPress (som er et egen «knapp» på webhotell-siden), og så gå inn i WordPress-installasjonen du nettopp har laget. Vel inne i admin-konsollet i WordPress må du gå til menyen «Utvidelser» og installere utvidelsen fra WPvivid som heter «Migration, Backup, Staging – WPvivid». Etter at du har installert den må den også aktiveres.

Laste inn en kopi av KI i Randabergskolen i WordPress

Last ned denne zip-filen, som er en kopi av KI i Randabergskolen – Lenke til zip-fil

Gå inn i menyen «WPvivid Backup» og «Backup & Restore». Det velger du fanen «Upload» og laster opp zip-filen du nettopp hentet. Etter at du har valgt filen til opplasting må du i tillegg trykke på knappen «Upload». Så velger du fanen «Backups», og der skal filen du nettopp lastet opp ligge klar. Da trykker du på «Restore», og så går resten av seg selv.

Etter at du har lastet opp kopien av KI i Randabergskolen har nettstedet ditt fått en ny adminbruker som heter admin og den har passordet allelikerfisk. Det trenger du å skrive inn for å komme til selve nettsiden igjen.

Det er heller ingen meny for å logge på selve admin-konsollet til nettstedet, så må du selv skrive inn lenken «www.nettstedetditt.no/wp-admin» for å komme til siden hvor du kan logge inn. Brukernavnet er som nevnt admin og passordet er allelikerfisk, og ja – du er nødt til å endre det med en gang!

Nettstedet er også beskyttet med en utvidelse som gjør at alle må skrive et kodeord for å komme til nettsiden, og det kodeordet er allelikerfisk. Dette må du selv endre i den aktuelle utvidelsen.

Gratisutgaven av utvidelsen AI Engine følger med kopien. Jeg anbefaler at du kjøper Pro-utgaven av AI Engine. Da kan du lage KI-skjemaene jeg blant annet bruker i «Tekstverksted» og «Det høflige svaret». Disse følger med i kopien av KI i Randabergskolen, men vil ikke virke uten at du har Pro-utgaven av AI Engine.

Opprette konto hos OpenAI

Gå til https://platform.openai.com/ og velg «Sign up». Her må du registrere e-post, mobiltelefon og et VISA-kort som betalingsmetode.

Når du er ferdig med registeringen går du til siden «API keys». Velg «Create new secret key» og så må du lagre den koden du får se der, fordi du trenger den senere i denne oppskriften. Du får aldri se den igjen! Det er ikke farlig om du glemmer den, fordi du kan enkelt lage nye nøkler (og slette den du har glemt).

Du må nå betale med forhåndsbetaling hos OpenAI. Da legger du inn penger du bruker til tekstgenerering. Du kan sette opp automatisk fornyelse av hvor mye penger som skal innbetales når du bruker opp ressursene du har kjøpt.

Det er mulig å få en KI-konto hos Microsoft også i deres Azure OpenAI, men det er noe kommunen sentralt må gjøre for dere i skolen. Det er mer tungvint og krever mer arbeid, men da er det mulig å få betale bruk av AI-tjenestene via faktura til kommunen. Denne prosessen beskriver jeg ikke her, fordi dette vil variere fra kommune til kommune.

Koble opp WordPress til OpenAI

Med API-nøkkelen klar går du tilbake til WordPress og Meow Apps / AI Engine. Gå inn i menyen «Meow Apps» og «AI Engine». Inne i «AI Engine» velger du fanen «Settings» legger du inn API-nøkkelen til OpenAI. Innstillingene i «AI Engine» skal være riktig satt opp i forhold til hva du trenger, så om du endrer ting gjør du det på eget ansvar ;-). Pass på at du ikke skrur på «Statistics» under fanen «Dashboard», fordi da begynner systemet å logge aktivitet som brukerne gjør i praterobotene.

Da er du klar!

Du har nå en hel kopi med chatboter og alt fra KI i Randabergskolen. Resten er opp til deg!

Det er mye du kan gjøre og/eller lære om WordPress og AI Engine-utvidelsen. Dette handler om å sette opp pålogging med FEIDE i WordPress, koble til embedding vektordatabaser i AI Engine, lage mer avanserte skjema og koble på flere andre tjenester mot AI Engine-utvidelsen. Dette kommer jeg ikke til å skrive om her. Noe må du finne ut selv 😉

…men det dukker kanskje opp flere ting på siden om hvordan du lager en kopi av KI i Randabergskolen.